Gooi die disco-throwbacks weg, verwijder elke notie van ‘normcore’, ontwerpers legden dit seizoen voorzichtigheid weer aan de kant, en haalden de glitz en glamour van feestmeisjes-lovertjes terug.

En dit zien we ook weer helemaal terug in leuke kinderkleding.

 

Welke kleding is in

Als reactie op de alledaagse kleding van voorgaande seizoenen werd er een nieuw ideaal geïntroduceerd: slijtage.

Maar daarnaast kregen we weer invloeden van de fabelachtige pailletten die over de catwalks werden verspreid.

Het is niet moeilijk om de aantrekkingskracht van pailletten te zien. De modehuizen bewezen hun waarde, of het nu casual wear of avondkleding was, de glitz regeerde oppermachtig.

 

Pailletten voor meisjes

Hier hebben we alvast wat voorbeelden van een leuke outfit voor je kleine meid:

 

Jongens Meisjes Baby
Jurkje met pailletten voor meisjes Nette meisjesblouse Kindertrui met pailletten
basic legging zwart Rokje met pailletten Kinderkleding meisjes jeans

Pailletten voor jongens

En ook nog een stel voor je jongen. Ja, door de nieuwe invloeden van de pailletten die je door er met je handen overheen te gaan om kunt draaien is het ook helemaal in voor jongens.

Ze noemen dat ook wel “magische pailletten”, superschattig! (oh, nee stoer! hoe durf ik?!?) 🙂

Jongens Meisjes Baby
Jongens shirt met paillet Jongenskleding met pailletten Jongens t-shirt met magische pailletten
Jeans voor boys Kids sweatpants Spijkerbroek voor jongens

Pailletten voor je baby

En hier nog leuke pailletten voor je baby:

 

Jongens Meisjes Baby
Noppies babytrui met paillet Babyjurkje met ster van pailletten Kinderkleding voor babys met paillet

Laten we er eens verder induiken, hoe komt het zo populair?

 

Pailletten bij de designers

Aan de leiding van het peloton stond Rick Owens, wiens vergulde meisjes gewikkeld in uniformen met tunieken met hoge nek kwamen, versierd met glitterbalmotieven.

De victoriana-esthetiek van Riccardo Tisci speelde zich af op Givenchy en speelde in sterk opgesmukte looks die fonkelden tijdens de shows.

Riffing op luxe scheidt zich van Dries van Noten, wiens lovertjes-opgestoken sweatshirts een ruim excuus bieden voor een garderobe-update.

Dankzij het designdebuut van Guillaume Henrry bij Nina Ricci kregen de pailletten onmiddellijk een nieuwe sportkledingrevisie in t-shirt-geproportioneerde jurken.

De pailletten komen en gaan op rode lopers en maakten al meerdere keren de kans om in de schijnwerpers te schitteren.

Sinds Emma Stone Raf Simons’ Esprit Dior 2015 middernacht blauwe pailletten kleding droeg, hebben beroemdheden de bizarre glamour van de all-round paillet looks weer helemaal opgepakt.

Neem de door Gustav Klimt geïnspireerde jurk van Givenchy van Cate Blanchett, met lovertjes op de rug in vergulde tinten goud.

 

De populariteit van de paillet

Er is dus geen twijfel mogelijk dat het weer helemaal terug is.

Hoe voeg je pailletten het beste toe aan de kindergarderobe? Er is zoveel keuze van zoveel verschillende merken, kijk eens daar deze hele collectie!

Er is natuurlijk de mogelijkheid om kop-tot-teen pailletten te dragen zonder een zorg in het vizier, maar voor diegene die op het praktische leunen, zeker met je kids, is er een eenvoudige manier om de trend voor ze te laten werken.

Voor het vertalen van de glans is het belangrijk om te onthouden dat één glinsterend kledingstuk meer dan voldoende is voor de glamour van een kind.

Combineer met een zachte wollen trui, of met een casual denim spijkerbroek.

 

Een evolutionaire theorie voor waarom je kleine glanzende dingen houdt

De smaak van mensen voor glimmend spul kan geworteld zijn in een zeer basaal instinct.

Het bewijs dat mensen zich aangetrokken voelen tot glimmende dingen is overal om ons heen: van de pagina’s van lifestylemagazines tot ons straatbeeld.

 

Glans als rijkdom en luxe

Een logische verklaring voor deze culturele affectie is dat we glans zijn gaan associëren met rijkdom en luxe.

Als het verhaal daar zou eindigen, zouden we echter niet verwachten dat heel jonge kinderen net zo veel van glanzende dingen zullen genieten, en we zouden ook niet verwachten dat afgelegen stammen zoals de Yolngu van Australië evenveel interesse zouden hebben in glinsterende esthetica.

Er is duidelijk iets meer aan glitter dan aan goud.

 

Een evolutionaire aantrekkingskracht voor glanzende objecten

Onlangs overwoog een groep van marketinggeleerden de vraag vanuit een evolutionaire invalshoek.

Ze waren geïntrigeerd met wat eerder onderzoek waaruit bleek dat kinderen die werden glanzende voorwerpen werd voorgehouden die eerder likten.

In dat werk, dat enkele jaren geleden werd gepubliceerd, legden zuigelingen van zeven tot twaalf maanden hun mond veel meer aan op glanzende platen dan op saaie.

Misschien was de connectie tussen drinken en glimmend design een evolutionair artefact – een teken dat onze crush op glossy is geworteld in een primitief verlangen naar water als een essentiële hulpbron.

Dus ontwierpen ze een reeks van zes experimenten om dat idee te testen. Eerst moesten ze aantonen dat de voorkeur voor glans een natuurlijke reactie is in plaats van een aangeleerde associatie met het goede leven.

Dat was niet te moeilijk.

In twee eenvoudige enquêtes werd vastgesteld dat zowel volwassenen (via folders) als vier- tot vijfjarige kinderen (via afbeeldingen van de kerstman) de voorkeur gaven aan glimmende tot matte afwerkingen.

De kinderen waren te jong om marketinginspanningen te waarderen die bling verbinden met rijkdom; tot op zekere hoogte moesten hun voorkeuren aangeboren zijn.

Onze verliefdheid op glans kan worden geworteld in een primitief verlangen naar water.

De aantrekkingskracht van glossy is misschien niet helemaal gekoppeld aan welvaart, maar het kan nog steeds een basaal genot zijn van mooie dingen.

 

Glans als hogere kwaliteit en status

Om die mogelijkheid te bestuderen, vouwden de onderzoekers 46 testdeelnemers geblinddoekt en gaven ze een stuk papier.

De helft ontving een glanzend blad, een half mat blad.

Deelnemers die het glansvel hadden, beoordeelden het als een hogere kwaliteit en aantrekkelijker dan die in de matte groep, zelfs zonder er naar te kijken.

De tests suggereerden dat er meer is aan glans dan aan culturele connectie of visuele aantrekkelijkheid.

Die bevindingen alleen betekenden niet dat een biologische drang naar water een rol speelde, maar de onderzoekers verzamelden wel enkele aanwijzingen voor dat effect.

Als een laatste experiment verdeelden de onderzoekers 126 testdeelnemers in drie groepen:

  1. De ene groep at een stel crackers zonder water
  2. Een ander at de crackers maar dronk ook wat water
  3. Een derde deed geen van beide

Naderhand keek elke groep naar acht foto’s, de helft op glanzend papier en de helft op mat.

Alle drie groepen gaven de voorkeur aan de glanzende foto’s, maar de dorstigere deelnemers kregen hoe groter hun verlangen naar water meer en meer de voorkeur voor glans.

Al hun bevindingen samen nemend, betogen de onderzoekers in een aankomend nummer van de Journal of Consumer Psychology dat een instinct voor water inderdaad een rol kan spelen in de voorliefde voor glossy.

Eerst en vooral laat dit artikel zien dat onze voorkeur voor glanzend en dus ook pailletten diepgeworteld en heel menselijk is.

Het is nederig om te erkennen dat ondanks onze verfijning en vooruitgang als soort, we nog steeds aangetrokken worden door dingen die onze aangeboren behoeften dienen, in dit geval de behoefte aan water.

Hoe dorstiger deelnemers werden, des te meer gaven ze de voorkeur aan glanzende foto’s.

Er is veel te leuk aan deze studie. De onderzoekers bewerkten hun experimenten zorgvuldig, probeerden alternatieve verklaringen te elimineren en presenteerden een theorie voor andere wetenschappers om verder te onderzoeken.

Tegelijkertijd is er veel te betwijfelen. Mensen kunnen glimmende dingen associëren met rijkdom, bijvoorbeeld, maar ze associëren water ook met rijkdom.

Uitspraken hoeveel van de verbinding met het glanzende water gesocialiseerd is en hoeveel instinctief kan zijn, is een grote uitdaging die geen enkele studie alleen zal kunnen overwinnen.

Bovendien moet elke verklaring voor waarom we de voorkeur geven aan glanzend tot matig, ook verklaren waarom we niet altijd de voorkeur geven aan glanzend tot mat.

  • Soms verstoort glossy de leesbaarheid (bijvoorbeeld een teken dat fel licht reflecteert).
  • Soms wordt de verkeerde boodschap weergegeven (bijvoorbeeld een advertentie met glanzend voedsel die gedachten aan vet oproept).
  • En soms is het al genoeg en willen we iets anders. Evolutie kan bepaalde voorkeuren genereren, maar ook voorkeuren evolueren.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *